Zea, comoara istorică din Portul Piraeus

Home « Turism « Porturi

Nimeni nu poate contesta frumusețile Greciei care și-a păstrat măiestria din antichitate. Portul Piraeus, ”locul peste pasaj” în traducerea din limba greacă, a fost construit în vremea lui Temistocle, o dată cu ridicarea cetății de către arhitectul Hippodamus (anul 478 d. Ch.). Astăzi Portul Piraeus este compus din trei aşa-zise porturi: ”marele port”, Piraeus – pentru transport comercial, Zea – port de yachturi și Munichia – portul pentru excursii. Ce este spectaculos aici ?

În vremuri preistorice, Piraeus a fost o insulă stâncoasă, reprezentat de dealul abrupt Munichia, Kastella în zilele moderne. Pireaus este portul principal al Greciei, cel mai mare port de pasageri din Europa și al treilea ca mărime din lume, care servește aproximativ 20 de milioane de pasageri anual.Name

Orașul Piraeus a găzduit numeroase evenimente care au contribuit la dezvoltarea sa, cele mai importante fiind Jocurile Olimpice de vară în 1896 și în 2004, care au avut loc în Atena. Mai mult, crearea Canalului Corint și dezvoltarea industrială a zonei în anii 1869 au adus un nou avânt. Clădiri noi au fost construite pentru a acoperi necesitățile acestei creșteri, cum ar fi instituțiile de învățământ, biserici, construcția Bursei de Valori, a Primăriei, a Pieței Centrale, clădirea Poștei și a instituțiilor de caritate, iar portul a fost de asemenea completat și modernizat.

Portul Zea este situat în centrul orașului Piraeus, aflat la jumătate de kilometru est față de ”marele port”, după un deal, o zonă plină de viață și destul de aglomerată de centrele comerciale și restaurantele așezate de-a lungul cheiului. Barurile și cafenelele sunt atracțiile care fac parte din viața socială a orasului.

Portul Zea uimește prin frumusețea micului Golf Pasalimani, unde oricine are parte de o expoziție nautică în adevăratul sens al cuvântului: sute de ambarcațiuni de modele diferite așteaptă să fie scoase în larg. Tot aici există și Muzeul Naval, unul dintre cele mai apreciate din lume.

Paşi prin istorieName

Ca orice localitate a Greciei, o poveste istorică fascinează pe oricine pasionat de domeniu. Întreaga zonă a fost construită și reconstruită de două ori, purtând amprenta războaielor și a intereselor economice. Piraeus are o istorie lungă, în care poziția geografică a fost cel mai important factor al destinului său. Orașul s-a dezvoltat în mare parte la începutul secolului al cincilea, când a fost selectat pentru a servi drept orașul-port al Atenei și a fost transformat într-un port prototip: aici s-au concentrat toate activitățile de import și comerț de tranzit din Atena.

Istoricii au descoperit că în 483 î.Ch., flota puternică ateniană a fost transferată la Piraeus, unde au fost construite șantiere navale, care s-au remarcat în bătălia de la Salamis împotriva perșilor în 480 î.Ch. După acestă victorie, Piraeus a fost permanent folosit ca bază pentru flota marină din Atena. Cele două invazii persane în Grecia l-au convins pe Temistocle să fortifice cele trei porturi din Piraeus și să creeze așa numitele ”neosoikoi”, casele de navă.

Războiul peloponesiac a cauzat portului Piraeus prima cădere. În 404 î.Ch., flota spartană sub Lysander a blocat Piraeus și Atena, care ulterior a capitulat în fața spartanilor, iar războiul s-a terminat. Piraeus și Atena au suportat furia spartană, zidurile orașului au fost demolate, iar flota ateniană predată câștigătorilor. Astfel, tot controlul comerțului s-a mutat în prosperul port Rhodos.Name

Conon a reconstruit zidurile în 393 î.Ch., a fondat templul Afroditei, Euploia și sanctuarul lui Zeus Sotiros și cel al Atenei, a construit celebrul Skevothiki Philon, ale cărui ruine au fost descoperite în portul Zea. Reconstrucția Piraeus a continuat in timpul perioadei lui Alexandru cel Mare, dar această renaștere a orașului a fost oprită de către Roman Lucius Cornelius Sulla, care a capturat și distrus în totalitate Piraeus în 86 d.Ch. A urmat apoi o lungă perioadă de declin care a durat cincisprezece secole.

Orașul și-a pierdut chiar și numele, fiind denumit Porto Leone de către venețieni în 1317, Portul Draco de către francezi sau Liman Aslan (Portul Leului) de către turcii otomani în 1456.

Crearea statului grec modern și proclamarea Atenei drept capitală în 1832 a transformat portul. Astfel, a primit avântul necesar creșterii economice și s-a dezvoltat într-un mare centru comercial și industrial.

De ce am am ales Zea? Pentru că dintr-un oraș mic și pustiit, Piraeus a devenit rapid lider de port și al doilea oraș ca mărime din Grecia. Surpriza noastră va veni însă în numărul următor!

Sursa foto: deviantart.com

Autor: Oana Vasiliu

Publicat in: martie 2012
Inapoi la categoria «« Turism

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement