Mistere cu iz grecesc: epava Evangelia contruită în şantierul Titanicului

Home « Turism « Inedit

Costinești, stațiunea tineretului românesc de la malul mării, are ca principal obiectiv turistic o epavă. În jurul acestei epave eșuate din 15 octombrie 1968 sunt câteva legende interesante despre proprietar, omul de afaceri grec Arisotel Onassis, motivul naufragiului și încărcătura aflată la bord.

Coordonatele epavei Evangelia sunt: 131 de metri lungime, 17 metri lăţime şi 10 metri înălţime. Aceasta a fost o navă comercială grecească, construită în anii ’30 în același șantier naval ca celebrul RMS Titanic, care a aparţinut vestitului om de afaceri grec Aristotel Onassis. De la construcţie şi până în anul în care a eşuat a avut patru denumiri, Empire Strengh, Saxon Star, Redbrook şi, în final, a primit numele Evangelia. Nava a fost lansată la apă pe data de 28 mai 1942, fiind construită pentru Ministerul Britanic al Transportului, folosită în timpul celui de-al doilea război mondial.

Legenda din jurul naufragiului

Cea mai cunoscută legendă a acestei nave spune că ambarcațiunea a aparținut armatorului grec Aristotel Onassis și că el s-a înțeles cu căpitanul vasului să eșueze sau să scufunde vasul, cu intenția precisă de a încasa banii de asigurare, pentru că nava mai avea drept de navigație doar doi ani. Dacă mai putea aduce profit încă doi ani, de ce ar vrea cineva să arunce practic un asemenea vas ?

Acestă ipoteză este confirmată de cei de la dezvaluiri.ro unde se spune că inițial a fost primit un semnal de SOS prin care nava se afla în dificultate. Surprinzător, cei care au primit semnalul SOS au descoperit însă că acele coordonate geografice ale navei erau cu totul altele, indicând, de fapt, o poziție între Gura Portiței și brațul Sfântu Gheorghe.

Echipele de salvare au plecat spre zona indicată de echipajul Evangelia, însă după cercetarea zonei vasul nu a fost găsit și a fost încercat un nou contact radio, zadarnic de altfel. Echipajul nu a răspuns și au început căutările, vasul fiind descoperit în zona stațiunii Costinești. Conform surselor din articolul celor de la descoperiri.ro, nava salvator Voinicul s-a ancorat în larg și a dat parâma de remorcă navei Evangelia.

Legenda despre încărcătura Evangeliei

Păstrând misterul care învăluie Evangelia, se spune că vasul era plin de portocale, care după naufragiu au umplut plaja din Costinești. Aceiași legendă este și în jurul epavei Akra Aktion din Vama Veche, însă cercetările au relevat faptul că vasul eșuat în Vamă era plin cu baloți de sârmă. Alte legende spun că nava era plină cu butoaie de măsline și băuturi alcoolice. Cum spuneam și mai sus, adevărul îl știu doar cei implicați.

Perspectiva românească a naufragiului

La vremea respectivă, Costineștiul era un sat de pescari. În zorii zilei de 15 octombrie 1968, localnicii pescari erau pe marea liniștită, dar învăluită într-o ceață foarte deasă. Pe blogul unei persoane interesate de acest subiect, am găsit următoarea descriere extrem de plastică a momentului naufragiului: unul dintre ei povestește cum „brusc, liniştea e spartă de un trosnet asurzitor, ca de fier frecat pe piatră. „Bă, ce s-aude?“ îndrăzneşte să murmure unul dintre pescari.” Huruitul gigantului se auzea din ce în ce mai tare însă ceața împiedica vederea sursei. El povestește că au început să vâslească înspăimântați către mal unde câțiva țigani ardeau cărămizi. Cei de pe mal “lăsaseră totul baltă și fugeau unde vedeau cu ochii. „Vin rușii, băăăă!“, striga unul dintre ei spre pescarii care se apropiau de mal, arătând îngrozit spre o navă care prindea contur în negura densă.”

Epava astăzi

Astăzi, Evangelia este considerată simbolul stațiunii Costinești, alături de obelisc și celebrul Radio Vacanța. În realitate, nava este doar un morman de fier vechi de care autoritățile statului nu se ocupă în niciun fel, iar unii o consideră chiar un morman de infecție. Au existat câteva încercări de a „cosmetiza” epava, însă probabil pagini întregi de proiecte scrise pentru acest lucru zac prăfuite prin birouri sau cutii ale autorităților locale.

Unii români au speculat potențialul epavei Evangelia prin vânzarea acesteia la fier vechi. Pentru că este o navă plină de legende, există câteva și în jurul micilor bișnițari cu fier vechi, cum că și-au cumpărat motociclete Mobra sau chiar mașini. Alții n-au fost atât de norocoși, fiind prinși la locul faptei și propulsați direct în prime-time, la buletinele de știri.

 

Sursa foto: wikipedia.org

Autor: Oana Vasiliu

Publicat in: mai 2012
Inapoi la categoria «« Turism

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement