Ce este „Goeletta”?

Home « Info « Service

 

Goeletta sau Gulet este un vas cu pânze din lemn, cu două sau trei catarge, tradițional de pe coasta de sud-vest a Turciei, mai exact în orașele de coastă din Bodrum și Marmaris. Cu toate acestea, vase similare se pot găsi peste tot în jurul Mediteranei de Est. Astăzi, acest tip de vas are o mărime ce variază între 14-35 de metri și este popular pentru chartere turistice.

Deși în antichitate aceste vase navigau cu ajutorul pânzelor de mari dimensiuni, astăzi, marea majoritate au motoare diesel. Iar pentru un consum economic, echipajele sunt instruite să navigheze cu cu ambele facilități (pânze și motor). Cuvântul turcesc Gulet este împrumutat din franceză gouëlette (azi Goelette), însemnând „pahar înalt pentru bere”. Cuvântul francez, probabil, a evoluat de la galeotta italiană (galiot), ceea ce înseamnă „bucătărie mică” în limba italiană. Cuvântul francez este, probabil, de asemenea, legat de Goéland- „pescăruș”.

Construcție în Bodrum

Construcția vaselor în Bodrum nu este un proces care a început doar cu stilul Gulet. Procesul a pornit dn antichitate și a durat până în perioada otomană (cu unele întreruperi), datorită poziției geografice și a semnificațiilor istorice ale locului. Totul a pornit de la insuficiența navelor de război construite în Istanbul. După multe cercetări, lucrurile au început să se schimbe prin secolul al 18-lea, când s-a deschis șantierul naval dinBodrum. La începutul secolului al 19-lea, aici a fost demarată construcția galion, întreruptă ulterior la mijlocul secolului al 19-lea.

Însă ambarcațiunea a continuat să fie utilizată în activități precum pescuitul și comerțul cu insulele alăturate până în anii 1935-1936. Construcțiile de tip Gulet au început în Bodrum pentru a satisface cererea în paralel cu dezvoltarea turismului la începutul anilor1970. Această evoluție a determinat o creștere a sectorului de construcții de ambarcațiuni, precum și apariția paharelor înalte pentru bere, realizate cu succes de comandanții navelor locale. Două nișe care s-au dezvoltat în același timp și care au cunoscut rapid interesul oamenilor pentru ele.

Bodrum Tip Schooner

În construcția guletului, cadrele sunt plasate de la cap până la capăt, iar forma bordului este creată și măsurată „la ochi”. Lateralele și coca ambarcațiunii sunt realizate manual, iar finisarea carcasei este una dintre cele mai importante etape care se păstrează cu sfințenie înc osntrucțiile tradiționale de gulet. Construcția vasului durează între 9 și 12 luni, în funcție de metoda folosită, apoi ea este lansată la apă pe șine unse cu seu topit.

Ambarcațiunile sunt întreținute cu atenție anual, iar în zilele noastre ele navighează în Marea Egee și Marea Mediterană, fiind considerate un lux. Designul este impresionant într-un stil vintage unicat, camerele sunt spațioase, zona de masă redusă, iar puntea din spate are o dimensiune impresionantă. Cât despre posibilitatea de a naviga, goeleta din Bodrum este considerată un tip de navă „voluminoasă, cu imposibilitate de accelerare” și care „călătorește doar cu puterea motorului”.

Gina R.

Foto: en.wikipedia.org

Publicat in: iunie 2013
Inapoi la categoria «« Info

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement