Portul din Istanbul, 1600 de ani de activitate

Home « Info « Porturi

Dezgropat de către arheologi din subsolurile Istanbulului, Portul lui Teodosius a fost datat în sec. IV e.n. Săpăturile efectuate în localitățile limitrofe Istanbulului, Üsküdar și Sirkeci au scos la suprafață artefacte și clădiri ale fostului port de o splendoare incomensurabilă, care, pe rând, indică prezențele Imperiilor Otoman, Bizantin, Roman, coloniile vechilor greci și perioada neolitică. Capitală a două mari imperii de-a lungul secolelor, Istanbulul și-a păstrat importanța sa economică în toate erele istorice, grație portului său de la țărmul Mării Negre.

Localizarea portului lui Teodosius a fost deja realizată cu succes, grație izvoarelor scrise și hărților antice. Încă nu se știe cu exactitate poziția concretă, forma și mărimea portului ce a jucat un rol crucial în economia bizantină. Cetatea Bizanțului a fost ridicată într-un punct strategic: intersecția dintre Anatolia și Balcani și pasajul de trecere dintre Mările Egee, Marmara și Neagră, un fapt ce a contribuit enorm la dezvoltarea capitalei Imperiului Roman de Răsărit, care astfel controla rutele comerciale care străbăteau cele trei mări.

Un port cu 34 de corăbii transportatoare

Construcția Portului lui Teodosius a fost ordonată de împăratul Teodosie I (379 – 395 e.n.) pentru a satisface necesitățile de transport și economice ale capitalei Imperiului, aflate în continuă creștere. Portul a fost realizat prin construirea mai multor baraje din piatră în partea de sud a unui golf adânc, dinspre est spre vest. Farul uriaș și silozurile s-au ridicat în orizonturile noului port, anunțând atunci că treaba este gata. Corăbii uriașe aduceau grâne de calitate din Alexandria (Egipt), care erau depozitate într-un siloz special, denumit chiar „silozul Alexandria“ și despre care se știe că a fost funcțional chiar și în secolul X, deși vechiul port se scufundase mult sub apă la acea vreme.

În jurul portului au descoperite un total de 34 de corăbii: 13 la excavările efectuate la Marmara și 21 în timpul săpăturilor făcute în Istanbul cu ocazia construirii stațiilor și liniilor electrificate de metrou. Cu trecerea timpului, Portul lui Teodosius s-a scufundat an de an în aluviunile aduse râul Lyocs (Bayrampaşa), ale cărui ape au revenit în matca lor originală, căci la construirea portului râul fusese deviat de către inginerii bizantini aprox. 1 km distanță față de coasta Mării Marmara. Agricultura și construcțiile abundente ce au apărut în Constantinopol au contribuit la acest proces.

Epavele dezastrului natural

Cele mai multe dintre epavele regăsite în port erau poziționate în rada portului, iar arheologii presupun că portul ar fi fost abandonat în urma unui dezastru natural ce a avut loc la finele veacului al zecelea, din moment ce partea de est a portului încă mai era uzitată la acea vreme, portul înclinându-se în râu, peste secole, mai întâi cu partea sa vestică. În secolul XII e.n., s-a construit deasupra vechiului sit, noul port bizantin, care, un veac mai târziu avea să cadă în mâinile otomane.

Sub otomani, portul din Constantinopol a regăsit înflorirea de odinioară, fiind cel mai aglomerat port din lumea medievală. Și astăzi, Istanbulul și portul său sunt cele mai aglomerate astfel de așezări umane din Europa. În prezent, Istanbulul are unul dintre cele 5 mari porturi ale lumii, anual având un trafic de mii de nave comerciale și croaziere și peste 20 de milioane de containere - și se pare ca portul nu a obosit, deși are o vârstă onorabilă, și nu plănuiește să-și oprească activitatea nici acum, în zorii celui de-al treilea mileniu.

Autor: Gabriel Ban

Sursa foto: wikipedia

Publicat in: decembrie 2012
Etichete pentru acest articol: arheologi, comori, port Istanbul, porturi, vacanta Istanbul
Inapoi la categoria «« Info

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement