La plimbare cu barca prin ... Timisoara

Home « Info « Porturi

Traseul nostru prin Banat a scos la lumină povestea Oficiului de Căpitănie Timișoara. Pe scurt, am aflat că anul 1775 a reprezentat data de naștere a Oficiului de Navigație din Timișoara, iar la aproape 100 de ani distanță, în 1869, au fost realizate și primele curse de pasageri. Timișoara a devenit, astfel, primul oraș de pe teritoriul actual al României care a utilizat acest mijloc de transport în comun. Ce se întâmplă astăzi ?

Povestea Oficiului de Căpitănie Timișoara am aflat-o din întamplare în timp ce treversam oraşul, într-o după amiază liniștită de toamnă. Aceasta este bine ancorată de istoria Canalului Bega, după cum ne-au spus timișorenii. După ce ne-au împărtășit din amintirile lor de la bunici și străbunici am apelat și noi la tehnologie. Şi am aflat că acesta își are obârșia în anul 1728 atunci când contele Claudius Mercy a dispus săparea unui canal care să contribuie la asanarea terenurilor inundabile din jurul Timișoarei. Imediat a început canalizarea râului Bega (Begheului) în amonte de Timișoara, până la Făget, iar patru ani mai târziu, în 1732, pe noul canal circula primul vapor pâna la Pancevo. Ulterior, între 1735 și 1754 a fost construită o nouă variantă, mai la sud, între Timișoara și Klekk, iar vechiul canal a fost abandonat din cauza pragurilor de nisip care-l făceau impracticabil, mai ales pe timp de vară când nivelul apei era scăzut.

Autoritățile vremii au decis, într-un final, ca în 1775 să înființeze Oficiul de Navigație din Timișoara, iar la aproape 100 de ani distanță, în 1869, au apărut și primele curse de pasageri pe canalul Bega. Timișoara a devenit, astfel, primul oraș de pe teritoriul actual al României care a utilizat acest mijloc de transport în comun.

Istoria ne arată că în 1917 pe canalul Bega erau înregistrate 563 ambarcațiuni comerciale, care navigau timp de 305 zile pe an. Mai mult chiar, transportul de pasageri pe Bega a cunoscut un vârf de circa 500.000 pasageri în anul 1944. Cu toate acestea, în 1945 sunt scoase din albia canalului podurile din Timișoara și Otelec, distruse de bombardamentele din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Traficul suferă grav din cauza războiului, iar în 1958 transportul de mărfuri încetează. Noua ani mai târziu au fost retrase și navele de pasageri.

Cu toate acestea, în registrele Căpităniei Portului Timișoara din anul 1986 erau înmatriculate 20 de vase funcționale pe Canalul Bega. Redeschiderea canalului a revenit în discuție imediat după anul 1990 însă autoritățile nu dispuneau de fondurile necesare pentru dragarea canalului și redeschiderea navigației. În anul 2005, au avut loc inundații catastrofale în întreg bazinul hidrografic Timiș – Bega, iar la sfârșitul anului 2008, au început lucrările de dragare și ecologizare a Canalului Bega.

Nautica trece în revistă căpităniile zonale din România și poveștile lor. În plus, tot de la noi puteți afla cum și de unde vă puteți obține permisul de conducere a ambarcațiunilor de agrement clasa A și clasa B, dar și a ambarcațiunilor cu vele. Dacă aveți nevoie de examen scris și unde trebuie susținut acesta, găsiți aici.

Oficiul de Căpitănie Timișoara

Sediul: B-dul 16 Decembrie 1989 nr.2, Timișoara

Persoana de contact: Barboi Alexandru

Telefon/Fax: 0256 493094  

Publicat in: mai 2012
Inapoi la categoria «« Info

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement