Codul ISM: o povară pentru navigatori?

Home « Info « Legislatie

Subiectul este adesea dezbătut... Mulți se întreabă dacă Codul ISM a avut succes și a atins scopul pentru care a fost întocmit. Navigatorii se plâng de documentele extreme și de evidența strictă care le complică drastic viața maritimă. Stilul vechi de navigație amintește cu nostalgie de zilele de transport maritim, în care regulile erau simplu de înțeles, iar activitatea de pe ambarcațiuni era ușor de coordonat. Este ISM o povară pentru navigatori?

Codul Internațional de Management al Siguranței (ISM) include toate convențiile internaționale, cum ar fi Convenția SOLAS 74, MARPOL 73/78 și STCW 95/2010, etc și le dă putere. Codul ISM strânge laolaltă toate regulile de pe platformele maritime, integrându-le cu strictețe în programul de lucru al unei nave și în activitățile zilnice ale acesteia. O secțiune importantă din cadrul transportului maritim se simte împovărată de codul ISM și se luptă să implementeze în mod eficient regulile acestuia. Motivul: navigatorii spun că întreg codul ISM este ineficient din cauza funcționării neadecvate a secțiunii Sistemului de Management al Siguranței (SMS).

Plângeri față de Codul ISM

Câteva dintre reclamațiile comune ale navigatorilor cu privire la Sistemele de Management al Siguranței (SMS) sunt:

Prea multe acte de completat.
Manualele de proceduri sunt voluminoase, greu de citit și de înțeles.
Sistemul SMS este copiat de la alte companii și nu este dezvoltat pentru fiecare navă în parte.
Nu există nici un sentiment de implicare în sistem.
Necesită doar bifarea căsuțelor în lista de verificare, fără a se cere verificarea îndeplinirii sarcinilor.
Nu sunt destui oameni pentru a realiza toate lucrările suplimentare scrise în cod.
Nu este timp suficient pentru a întreprinde toate lucrările suplimentare.
Personalul nu este suficient de instruit pentru unele tipuri de job.
Nu există nici un suport din partea companiei.
Controlul și supravegherea efectivă a Inginerului șef și a Căpitanul nu mai există din cauza timpului pe care aceștia și-l alocă completării documentelor.

Aceste opinii negative sunt exprimate de personalul navei, forțat să lucreze cu un sistem care a fost construit fără a se ține cont de părerile și experiența lor maritimă.

Ce face Sistemul de Management al Siguranței?

Pentru început, SMS poate funcționa doar în cazul în care personalul se implică în mod real în punerea sa în aplicare. Și când ne referim la personal vorbim despre personalul biroului de management, managerii tehnici, supraveghetorii tehnici, personalul de instruire, auditorii și ofițerii seniori. Obținerea certificatelor SMS doar prin munca de documentare și completarea formularelor nu va face Sistemul de Management al Siguranței să devină eficient.

Dorința și motivația personalului pentru adoptarea unui nou sistem apare doar dacă există încredere între management și companie. Încrederea provine dintr-o așa numită „cultură de companie”, care necesită o dezvoltare permanentă pentru eficiență. Prin aplicarea sistemului, angajatul trebuie să simtă că societatea are grijă de el, că nu există niciun motiv de înșelăciune, intențiile sunt clare, iar transparența este în prim rang. Această „cultură a campaniei” poate fi ușor implementată printr-un cod al siguranței. Acele companii, cu SMS eficient, au următoarele puncte în comun:

Nu există leadership, iar angajamentul vine din partea de sus a managementului, respectiv din partea proprietarului ambarcațiunii.
Actele au fost reduse la niveluri gestionabile, inclusiv manualele de proceduri, listelele de verificare, rapoartele, etc.
Personalul aflat la bordul navei are un simț dezvoltat al proprietății și poate lua decizii imediate.
Conducerea ambarcațiunii și personalul ei au format o comunitate prin unirea forțelor de muncă.
Există două căi constante de comunicare între birou și ambarcațiune.
Există respect reciproc și se conștientizează importanța fiecărui individ, care face parte din personalul ambarcațiunii.

Acești factori, pliați după necesitățile omenești, au dus la o dezvoltare rapidă și la o eficiență sporită a activităților de pe navă. Mai mult, au dus la crearea unui loc de muncă plăcut, în care fiecare persoană își asumă responsabilitatea propriei siguranțe pe navă. Rezultatul imediat s-a putut observa în numărul de accidente evitate, în creșterea motivației și a dorințelor angajaților de a-și eficientiza munca alături de echipă.

Gina Rotaru

Foto: www.marineinsight.com

Publicat in: septembrie 2012
Inapoi la categoria «« Info

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement