TOP 5 Dezastre maritime din istorie

Home « Evenimente « Inedit

Ştiaţi că un căpitan de origine română este considerat omul care a provocat cel mai mare dezastru maritim din istorie. După 100 de ani de la scufundarea Titanicului, echipa Nautica Magazine face un bilanț al celor mai mari dezastre maritime din istorie, soldate cu moartea a mii de oameni nevinovați. Bineînțeles, n-am uitat nici de ultima tragedie maritimă a Globului: Costa Concordia. Imprudență, lipsă de experiență sau pur și simplu întâmplare nefericită ? Vedeți răspunsurile mai jos !

Locul 1 - Wilhelm Gustloff (Germania), scufundat în 1945, 9.343 de victimeName

Căpitanul de origine română Alexandru Marinescu este considerat omul care a provocat cel mai mare dezastru maritim din istorie. La 30 ianuarie 1945, aproximativ 9.500 de persoane au murit după ce nava sub pavilion german Wilhelm Gustloff a fost torpilată, în Marea Baltică, submarinul rus S-13, aflat sub comanda căpitanului român.

Spre sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, după ce rușii au ocupat Golful Danzig, 35.000 de refugiați și soldați străini așteptau în condiții inumane să fie evacuați din calea furiei sovietice la Gotenhafen (actualul oraș polonez Gdynia). Pentru ca acest lucru să fie posibil și a veni în ajutorul cetățenilor, navele germane au declanșat Operațiunea „Hannibal”. Astfel, transatlanticul Wilhelm Gustloff a părăsit Portul Gotenhafen, cu destinația Kiel, Germania. Deși capacitatea navei nu depășea 2.000 de locuri, la bord s-au urcat aproximativ 1.500 de militari și 9.000 de civili. Câteva ore mai târziu, periscopul submarinului S-13 s-a ridicat la comanda lui Alexandru Marinescu.

Cele patru torpile au fost lansate la ora 21.16: prima - „Pentru Patrie”, a doua - „Pentru Stalin”, a treia - „Pentru Poporul Sovietic” și ultima, „Pentru Leningrad”. Wilhelm Gustloff a fost lovit în prova vasului, la mijloc și în camera motoarelor. Doar 50 de minute au avut la dispoziție cei 10.582 de pasageri să se salveze. Din păcate, bilanțul este și acum unul cutremurător – doar 1.239 de supraviețuitori, restul, majoritatea femei și copii, au murit călcați în picioare, înecați sau înghețați în apele Mării Baltice.

Locul 2 - Goya (Germania), scufundat în 1945, 6.700 de victimeName

În vreme de război, bilanțul morților este aproape imposibil de contorizat, lucru care s-a demonstrat și în cazul Vasului Goya, care a avut aceeași soartă ca Wilhelm Gustloff. Inițial, istoricii au crezut că Goya aparținea tot Operațiunii „Hannibal”. Cercetările ulterioare au descoperit că în momentul atentatului, vasul transporta armata nazistă, cunoscuta armată Wehrmacht. La 16 aprilie 1945, Goya a plecat din Peninsula Hel spre Germania de Vest, cu 6.100 de pasageri declarați oficial la bord, însă supraviețuitorii povestesc de un număr și mai mare, având în vedere că tot spațiul ambarcațiunii era ocupat efectiv de oameni.

Aproape de miezul nopții, la ieșirea din Golful Danzig, submarinul L-3, la comanda căpitanului rus Vladimir Konovalov, torpilele au spulberat vasul Goya. Din păcate, nici până astăzi nu se știe exact câte persoane au fost la bordul ambarcațiunii, însă numărul supraviețuitorilor a fost de 183.

Locul 3 - Cap Arcona (Germania), scufundat în 1945, 6.000 de victimeName

O altă pagină de istorie a celui de-al Doilea Război Mondial este scrisă de transatlanticul SS Cap Arcona. La momentul scufundării, nava transporta prizonieri ai lagărelor naziste din Estul Prusiei. La 3 mai 1945, situația Germaniei nu era prea stabilă – Hitler se sinucise cu câteva zile în urmă și decizia Germaniei de a semna ceea ce a rămas în istorie sub denumirea de „capitulare necondiționată” cu Aliații. Dintr-o eroare de comunicare intenționată sau nu, Royal Air Force a atacat SS Cap Arcona, cauzând decesul a 5.000 de persoane.

Alături de Cap Arcona, în Marea Baltică au mai fost atacate și scudundate și navele Thielbek și SS Deutschland, cu un total de 7.000 de victime. Doar 350 de prizonieri au mai ajuns la mal după sângerosul atac britanic. Ca o curiozitate, din când în când, Marea Baltică aducea la mal cadavrele victimelor acestui asalt, înmormântate creștinește într-un cimitir comun la Neustadt în Holstein.

Din păcate, informațiile despre cine a ordonat atacul și de ce s-a luat această decizie le vom afla peste 100 de ani de la data evenimentului. Nici guvernul britanic și nici cel german nu vor să ofere detaliile acestui atac absolut inuman, la sfârșit de război mondial.

Locul 4 - Dona Paz (Filipine), scufundat în 1987, 4.341 de victimeName

Cea mai devastatoare scufundare din istoria maritimă pe timp de pace este a navei Dona Paz,din 20 decembrie 1987, după ce s-a ciocnit de o navă petrolieră în miez de noapte.

Dona Paz plecase din Insulele Leyte spre Manila, iar coleziunea s-a produs în miez de noapte, provocând un incediu imens și 4.341 de victime, deși primele reacții după dezastru erau de aproximativ 1.300 de victime. Din oribila tragedie, doar 26 de persoane au scăpat cu viață.

Locul 5 – Costa Concordia, scufundat în 2012, 15 victime și 20 de persoane dispăruteName

Cea mai recentă tragedie din domeniul martim s-a petrecut în luna ianuarie a acestui an, când nava Costa Concordia a lovit o stâncă care a cauzat o gaură de apă de 50 de metri. În jurul orei 20:00 nava a început să ia apă fapt ce a cauzat inundarea și scufundarea parțială. Concordia se afla într-o croazieră cu îmbarcare în Civitavecchia cu oprire în porturile Savona, Marseille, Barcelona, Palma de Mallorca, Cagliari și Palermo.

Tragedia s-a produs în apropierea insulei italiene Giglio din Marea Mediterană. Stânca a secționat o mare parte din carcasa navei, care a fost invadată în bună măsură de apă și s-a înclinat până la 65 grade, devenind nemanevrabilă. Majoritatea celor peste 4.200 de persoane la bord s-au putut salva, dar totuși accidentul s-a soldat și cu 15 morți și 20 de dispăruți (în martie 2012). Se pare că de vină a fost căpitanul navei, Francesco Schettino, care acum este anchetat.

Sursa: wrecksite.eu / wikipedia.org / guardian.co.uk

Autor: Oana Vasiliu

Publicat in: aprilie 2012
Inapoi la categoria «« Evenimente

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement