Începuturi: Titanic, acum 100 de ani

Home « Evenimente « Inedit

A fost o dată ca niciodată cel mai mare pachebot din lume, RMS Titanic. Era 10 aprilie 1912 când 2227(?) persoane s-au îmbarcat în portul Southampton, Anglia, cu destinația New York, Statele Unite ale Americii. Avea să fie călătoria vieții lor: la trei zile de la plecare, la ora 23:40, pachebotul s-a ciocnit de un aisberg și la trei ore mai târziu, s-a scufundat. Echipa Nautica vă spune povestea Titanicului în întregime!

Considerat unul dintre cele mai cumplite dezastre maritime pe timp de pace din istorie, RMS Titanic are într-adevăr o poveste fascinată. Pachebotul din clasa Olympic, deținut de compania White Star Line și construit la șantierul naval Harland and Wolff din Belfast era nestemata cea mai prețioasă a ambarcațiunilor vremii. Mai mult decât atât, nava a fost proiectată de cei mai mari ingineri care au folosit cele mai avansate tehnologii disponibile în 1912.

Construcția RMS TitanicName

Proiectul Titanic a fost semnat de Lord Pirrie, directorul Harland and Wolff, Thomas Andrews, arhitect naval și Alexander Carlisle, managerul șantierului naval. Titanicul a fost proiectat ca principal competitor al navelor companiei Cunard, RMS Mauretania și RMS Lusitania. Construcția a început pe 31 martie 1909 cu finanțare din partea J.P. Morgan, unul dintre pionierii instituțiilor financiar-bancare din Statele Unite ale Americii. Trei ani mai târziu, la 31 martie 1912, atât nava cât și echiparea a fost în întregime finalizată: 269,1 m lungime, 28 m lățime, 46.328 tone greutate, 18 m înălțime, 159 furnale de cărbune, 23 noduri viteză (43 km/h) și 59.000 CP.

Știați că: în mare parte, construcția a durat trei ani și la acest pachebot au lucrat 3.000 de muncitori. Costurile RMS Titanic se ridică, astăzi, la 167 milioane de dolari. Fiecare ancoră cântărea aproximativ 16 tone.

Opulența Titanicului

Pasagerii clasei întâi aveau la dispoziție piscină, sală de sport, teren de squash, băi turcești, baie electrică, biblioteci, frizerii, coafor, saloane de fumat și Cafe Parisien, care oferea cele mai scumpe și mai fine bucate franțuzești. Inspirația pentru designul interiorului a fost Hotelul Ritz, locul unde elita mondială își petrecea timpul. Au fost folosite stilurile empire, renascentist și victorian. Camerele de zi erau placate cu cel mai scump lemn disponibil pe piață, mobilier și decorațiuni alese pe sprânceană.

La Clasa III, cabinele aveau între două și zece paturi, însă condițiile erau mult mai bune decât pe alte vase de acest tip. Accesul în anumite zone ale Titanicului era restricționat pentru pasagerii de la Clasa III tocmai pentru a se face diferența de preț, rang și statut.

Ambarcațiunea a fost proiectată astfel încât toate cele trei clase erau izolate una de cealalată și, cu toate că, teoretic, pasagerii de la clasele superioare puteau vizita Clasa III, convențiile sociale indicau că un astfel de lucru era de neconceput.

Poate că cel mai evident lucru pentru a evidenția diferența dintre clase era reprezentată de toalete: rudimentare pentru Clasa III, porțelan pentru Clasa II și marmură pentru Clasa I.

Activitățile de petrecere a timpului la bordul navei erau prevăzute pentru toate cele trei clase. Toți pasagerii se puteau întâlni în bibliotecă și saloanele pentru fumat sau pe punte. Lista pasagerilor a fost publicată înainte de plecarea în călătorie pentru ca pasagerii să știe ce reprezentanți ai elitei vremii se aflau la bordul Titanicului. Ideea listei a venit ca o binecuvântare pentru mamele ambițioase, cu fiice de măritat, care aveau ocazia să identifice burlacii cei mai bogați în timpul plimbărilor pe puntea principală a pachebotului.

Știați că: La bord se aflau 34.000 kilograme de carne proaspătă: 4.300 kilograme de șuncă, bacon și cârnați, și 11.000 kilograme de carne de pasăre; 16.850 sticle de vin, bere și lichior; 101.000 bucăți de fructe; 130.000 de bucăți de ustensile de bucătărie, pahare și veselă, dintre care 13.000 căni și 21.000 farfurii; 1.000 de sticle nedeschise de vin, 53 cutii de șampanie și 15.000 sticle de bere s-au scufundat odată cu nava.

Cei 2.200 de nefericiți ai Titanicului

Pasagerii

Nici până în prezent numărul exact al persoanelor aflate la bord nu este cunoscut, pentru că nu toți cei care își cumpăraseră bilete s-au îmbarcat pe vapor. Aproximativ 50 de persoane au anulat călătoria din cauza unei greve naționale în domeniul cărbunelui, iar unii dintre pasageri au coborât înainte de tragedie. Bilanțul scufundării Titanicului nu este cunoscut exact nici acum, fiind cuprins între 1.490 și 1.635 de morți.

Printre pasagerii de vază se aflau milionarul american John Jacob Astor IV, industriașul Benjamin Guggenheim, proprietarul lanțului de magazine Macy, Isidor Straus, doi milionari din Denver, jurnalistul și reformistul social William Thomas Stead și actrița Dorothy Gibson. Proprietarul Titanicului, J. P. Morgan, urma să fie prezent la bord pentru prima călătorie, dar ș-a schimbat planurile în ultimul moment.

Știați că: nava era ocupată în propriție de 75% - mai era loc pentru încă 1.100 de oameni. La bordul Titanicului se aflau și 3.300 de pachete de poștă.

Echipajul

Titanicul a fost condus de căpitanul Smith, pe care presa vremii l-a nominalizat ca erou pentru că a decis să se scufunde o dată cu vasul său. Benjamin Guggenhein și Thomas Andrews sunt și ei printre oamenii iluștrii care au rămas în Titanic și s-au scufundat o dată cu legendara ambarcațiune. Datele oficiale arată că echipajul a fost format din 899 de persoane dintre care doar 214 au supraviețuit. Mai târziu, tot presa l-a învinovățit pentru proasta gestionare a evacuării pasagerilor de la bordul Titanicului.

Scufundarea – călcâiul lui AhileName

În seara zilei de 14 aprilie 1912, căpitanul Smith a ordonat viteză maximă, 21 de noduri, iar după ce a primit avertizările de aisberg, a mărit-o la 23 de noduri. Ca să se poate întoarce la 90 de grade, experții spun că Titanicul avea nevoie de 3 kilometri. Din păcate, acest lucru nu a fost posibil. Enciclopedia virtuală Wikipedia oferă toate detaliile acestei tragedii, după cum urmează:

La ora 23:40 a aceleiași seri, pachebotul Titanic a lovit un aisberg la tribord care a provocat o tăietură în carenă pe o lungime de 90 m din cei 300 m ai navei. După exact 2 ore și 40 minute, pe 15 aprilie 1912, Titanicul s-a scufundat, rupându-se în două părți.

Impactul cu aisbergul

După impact, cinci dintre compartimentele etanșe au început să fie inundate foarte rapid. Căpitanul Smith și Thomas Andrews au făcut o evaluare rapidă a situației și au stabilit că vasul se va scufunda cu certitudine. La nici jumătate de oră de la impact, ofițerii și echipajul erau mobilizați pentru acțiunea de evacuare de urgență: au început să pregătească bărcile de salvare și să instruiască pasagerii să iasă pe punte cu vestele de salvare pe ei. Din păcate, oamenii de la bord nu erau deloc îngrijorați, fiindcă reclama principală a Titanicului era „ un vapor de nescufundat” și se simțeau în deplină siguranță. Înăuntrul navei, pasagerii de la clasa a treia începeau să fie inundați și în scurt timp panica s-a instalat, iar porțile de acces la punțile superioare au fost închise.

Pe punte, în bărcile de salvare aveau prioritate pasagerii de la clasa întâi. Conștiențizând că bărcile nu erau suficiente pentru toți, ofițerii au început să îmbarce doar femeile și copiii. Supraviețuitorii povestesc că în jurul orei 00:30, prima barcă este lansată cu numai 12 pasageri, deși bărcile fuseseră testate pentru greutatea a 70 de bărbați. Atmosfera era în continuare calmă, fără panică pe punte, deși vaporul începea încet-încet să se scufunde înclinându-și prova. În acest timp, bărcile pleacă fără a fi umplute la capacitatea maximă. În jurul orei 01:30, este lansată ultima barcă. În total 18 bărci au fost lansate.

Știați că: În aprilie 1912 au fost văzute aproape 400 de aisberguri pe acea rută, de patru ori mai multe decât în anii precedenți. Apa avea o temperatură de 2 grade Celsius; la această temperatură, speranța de viață medie pentru cei din apă era de 15 minute.

Dintr-o dată, s-a lăsat întunericul

La punctul de înclinație de 45 de grade sau chiar mai mult, pupa este scoasă afară din apă și se pot vedea elicele imense ale navei. Practic măsura cât o clădire de 25 de etaje. Luminile se sting dintr-o dată și totul rămâne în întuneric, noaptea de 14 spre 15 aprilie 1912 fiind una fără Lună.

Spatele ridicat al navei aplica o presiune de 25000 de tone cu 50% mai mult decât era conceput să suporte așa că punțile și suprastrucura cedează brusc și nava se rupe în două. Felul în care s-a rupt de fapt este controversat, noile teorii susțin că ruptura a început mai devreme, puțin câte puțin, însă imaginea din filmul Titanic din 1997 cu vasul rupând-se în două într-un mod foarte violent este probabil cel mai aproape de adevăr.

La ora 2:20, 15 aprilie 1912, pachebotul RMSTitanic a dispărut complet în ocean. 1500 de oameni au ajuns în apele înghețate ale oceanului. Supraviețuitorii descriu scena cu sute de țipete ale oamenilor pe moarte. La o temperatură de 2 grade în apă și 5 grade afară era o problemă de minute până când urma să se facă liniște de tot. Bărcile de salvare ce pluteau în jur nu au făcut nimic pentru a-i ajuta pe cei rămași în apă pentru că se temeau de o posibilă scufundare în condițiile în care sute de oameni ar fi vrut să urce.

În cele 20 de bărci de salvare au intrat 700 de oameni. Restul de aproximativ 1517 au murit în apa înghețată a Atlanticului. După câteva ore de așteptare vasul Carpathia ajunge și îmbarcă toți supraviețuitorii din bărci. După alte câteva ore de căutări ai altor posibili supraviețuitori, se îndreaptă spre New York. Carpathia a fost considerată eroul salvator al supraviețuitorilor de pe Titanic.

Știați că: 30 de secunde au trecut între momentul observării aisbergului și momentul impactului; 60 de minute au fost necesare de la momentul coliziunii la lansarea primei bărci de salvare; 160 de minute a durat până la scufundarea navei; constructorul spusese că nava se va scufunda în doar 90 de minute.

Acesta este primul episod pe care echipa Nautica Magazine îl oferă cititorilor despre legendarul Titanic. Urmează retrospectiva după un secol de la tragedie și alte dezastre maritime similare Titanicului, așa că pregătiți-vă pentru alte povești fascinante!

Sursa foto: titanicmuseum.com / wikipedia.org

Autor: Oana Vasiliu

Publicat in: aprilie 2012
Etichete pentru acest articol: povestea titanicului, titanic
Inapoi la categoria «« Evenimente

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement