Cum au apărut bărcile pneumatice

Home « Ambarcatiuni « Pneumatice

Primul concept de barcă pneumatică a fost creat de compania germană A. Meyer Bau Pneumatic Boote. În Anglia și Franța, două companii, Zodiac și RFD, au dezvoltat versiuni moderne ale bărcilor gonflabile de cauciuc. Noi am ales să testăm bărcile pneumatuice la...pescuit. Nota 10!

Cum mersul la pescuit a devenit în ultimul an pentru echipa Nautica un nou mers pe bicicletă, am aflat în periplul nostru pe bălţi că barca pneumatică pe care o cunoaștem astăzi reprezintă o invenție recentă și a apărut în forma sa actuală la începutul secolului 20. Am săpat tot mai mult şi de această dată nu am căutat momeală pentru peşte. Astfel, la răsfoirea paginilor din Google am mai aflat că omul a folosit principiul lui Arhimede de mii de ani, de fapt, din moment în care a căutat să găsească modalități de a traversa apele. Dar, legendele spun că istoricul bărcilor pneumatice începe încă din anul 880 i.Hr., când regele asirian Ashurnasirpal II a ordonat trupelor sale să traverseze un râu folosind piei unse de animal pe care erau nevoiți să le umfle continuu pentru ca pluta formată să poată naviga. Iar cercetatorii au descoperit și în China antică, în timpul dinastiei Sung și Ming, aceeași formă de barcă „pneumatică”.

Totuși pescarii au început să se bucure tot mai mult doar după ce Charles Goodyear a descoperit procesul de vulcanizare a cauciucului în 1838 şi au început să apară adevăratele bărci pneumatice. Vulcanizarea stabiliza cauciucul astfel încât să îi permită să fie durabil și flexibil. Primul pas important în dezvoltarea acestor tipuri de bărci a venit o dată cu dezvoltarea materialelor textile din cauciuc, care au fost create de către industria de aeronave, dar o serie de dezastre aeronavale au oprit dezvoltarea aeronavelor cu hidrogen completat.Name

Reginald Foster Dagnall, fondator al RFD, este considerat cel care a dezvoltat și testat prima variantă de barcă de salvare, de o singură persoană, în 1919, pe Lacul Wisely din Anglia, impresionându-l pe Ministrul Britanic al Aerului (n.r.: Ministerul Aerului a fost un departament în cadrul Guvernului Britanic care avea responsabilitatea de a manageria relațiile cu Forța Roială Aerială, între 1918 și 1964). Mai mult, după primul război mondial, Dagnall a creat o serie de bărci gonflabile, veste de salvare și plute de salvare pentru scopuri militare.

Ulterior, începând din 1934, Zodiac s-a poziționat pe piața de bărci ca furnizor pentru forțele militare și civile. Fondatorul Zodiac, Pierre Debroutelle a creat o barcă de două locuri după prototipul caiacului. Vânzările sale au crescut în timpul celui de-al doilea război mondial, când în 1937 Aéronavale, Serviciul Aero-Naval Francez a comandat bărci specializate în transportul de bombe și torpile.

Am aflat că, puțin mai târziu, în 1952, tânărul Alain Bombard, de 27 de ani, din Insulele Canare, a traversat Oceanul Atlantic la bordul unei bărci pneumatice și a ajuns în siguranță două luni mai tarziu în Caraibe. Iar această realizare a demonstrat fiabilitatea unei bărci pneumatice, în cele mai grele condiții. Rapid, barca pneumatică a devenit extrem de populară și acceptată ca un tip de ambarcațiune dintre cele mai sigure. Printre multe alte soluții găsite de cercetători după scufundarea Titanicului s-a numărat și existența bărcilor pneumatice. Specialiștii susțin că, cel mai probabil, dacă în 1912 la bordul faimosului RMS Titanic existau astfel de bărci, nu ar fi murit 1517 pasageri.

Dacă la început aceste tipuri de bărci au fost folosite în scopuri militare pentru transportul de armament, lucrurile au început să se schimbe pe parcurs. După 44 de ani de la prima barcă pneumatică creată, Institutul Roial Național al Bărcilor de Salvare (RNLI) le-a introdus în circuitul de salvare, lângă țărm, pentru a salva naufragiații. Astăzi, descendenții direcți ai primei bărci care a salvat vieți omenești sunt bărcile de salvare clasa D.Name

Barca pneumatică de astăzi este construită din trei sau patru compartimente independente care pot conține în funcție de lungime 1m³ de aer. Fundul este flexibil și confectionat din pânză specială și rezistentă. Volumul de aer din compartimente poate asigura o flotabilitate pozitivă de 1 500-2 500 de kgf și care poate atinge 5 000 kgf pentru bărcile cu lungimea de peste 5 m. Datorită acestei flotabilități crescute, o barcă pneumatică poate transporta o mare cantitate de echipament și pasageri, rămânând în stare de plutire chiar și pe marea agitată sau atunci când este parțial inundată. Materialele de bază din care sunt construite bărcile pneumatice sunt diverse tipuri de cauciuc, cel mai adesea neopren, sau PVC (Policlorura de vinil) cu sau fără ranforsari textile.

În numărul următor al Nautica puteți afla mai multe detalii despre clasificarea bărcilor pneumatice în funcție de nevoile de utilizare. Totodată, cei interesați pot alege chiar care sunt variantele care li se potrivesc și despre care vor să afle cât mai multe informații: comfort cruising, sport cruising, easy cruising, yachting sau tender.

Sursa foto: wikipedia.org

Autor: Oana Vasiliu

Publicat in: martie 2012
Etichete pentru acest articol: ambarcatiuni, pneumatice, zodiac
Inapoi la categoria «« Ambarcatiuni

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement