Secretele navelor vikinge [en]

Home « Ambarcatiuni « Inedit

Vikingii au fost comercianți și războinici scandinavi recunoscuți pentru curajul și cruzimea lor în lupte. Ei obișnuiau să cumpere de peste tot din Europa, și din estul îndepărtat al Asiei Centrale, materiale prețioase și bunuri precum argint, bijuterii, mătase, sticlă și vin, și făceau negoț cu staniu, grâu, lână, lemn, fier, pește și piele de balenă. Însă, cel mai adesea, erau cunoscuți pretutindeni în lume, pentru vânzarea și cumpărarea de sclavi. Ei au rămas în istorie după ce au inventat construcții navale uluitor de impunătoare pentru acea perioadă: corăbiile cu vele uriașe.

Chiar dacă nu au fost primii oameni care au construit ambarcațiuni de mari dimensiuni, vikingii au reușit să revoluționeze ideea de corabie, cu ajutorul unor nave extrem de rapide, care puteau naviga independent de vânt, pentru că beneficiau catarge și vâsle. Cea mai apreciată navă, reprezentativă imaginii populare a vikingilor, este Longship. O corabie care a simțit gloria între secolele IX și XIII și care putea să navigheze cu o viteză de 15 noduri. O adevărată revoluție în materie de ambarcațiuni, fiind singura care se deplasa cu o asemenea viteză.

Caracteristicile distinctive ale navelor vikinge

Corpul corabiei este construit în totalitate din scânduri din lemn suprapuse, îmbinate cu ajutorul unor nituri din fier extrem de rezistente. Datorită materialului, corăbiile sunt puternice și flexibile, calități importante și necesare pentru o ambarcațiune cu vele, care traversează oceanele. Pentru a menține această flexibilitate, vikingii nu doar că au îmbrăcat corabia în lemn, ci au construit cadrul din butuci de lemn, structura fiind prinsă în cleme de fier de lungimea și grosimea unei unghii.

Navele vikinge sunt înguste la capete și late la mijloc, asemenea unor frunze de vișin. Structura navei nu a fost făcută la întâmplare, ea fiind gândită pentru a putea pătrunde în zonele cele mai strâmte ale mării, cum ar fi lagune, stâmtori sau peșteri și a putea naviga în apele de mică adâncime. În prezent, nu mai există nici o corabie vikingă care să dateze din acele secole, însă, există numeroase replici în mărime naturală ale mărețelor vase.

Proră cu cap de șarpe

În partea dreaptă a corabiei, în zona spatelui, se află o aripă legată de cocă, confecționată tot din lemn, pentru schimbarea direcției. În termenii lor se numea „steor“, iar în termenii actuali se numește „tribord“ - cârma sau paleta de direcție a ambarcațiunii. Ani la rând, partea stângă a navei a fost numită „babord“, denumire provenită de la numirea de „Laden“ (a încărca) - de la încărcarea la bord a mărfurilor și a pasagerilor. Îmbarcarea și debarcarea se făceau pe această parte pentru a nu exista riscul distrugerii steor-ului (tribordului).

Majoritatea corăbiilor vikingilor aveau sculpturi cu semnificații puternice. Prora era constituită, cel mai adesea, dintr-o sculptură imensă ce ilustra un cap de dragon sau un cap de șarpe. Capul de dragon era pus pe corăbii cu scopul de a speria monștrii marini, iar capul de șarpe era menit să sperie spiritele rele ale oceanului. Această tradiție a supraviețuit secole întregi, fiind perpetuată și de marinarii creștini.

Stilul viking, regăsit în ambarcațiuni de lux

Un stil adoptat la ora actuală de multe companii producătoare de ambarcațiuni de lux. Nu e o glumă! Motivul este lesne de înțeles: design-ul și velele pătrate fac nava mai ușor manevrabilă, chiar și în apele tulburi ale mării. În zilele noastre, materialul din care erau confecționate navele vikinge în secolele IX - XIII a devenit un lux pretențios. Ambarcațiunile din lemn sunt printre cele mai scumpe nave din lume, fiind măsurate după raportul dimensiune - preț.

Autor: Gina Rotaru

Sursa foto: travacle.com

See the English version here

Publicat in: iulie 2012
Inapoi la categoria «« Ambarcatiuni

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement