Secretele flotei românești: submarinele

Home « Ambarcatiuni « Inedit

Delfinul, Marsuinul și Rechinul sunt cele mai cunoscute submarine românești care au făcut istorie pentru România în perioada războiului. Prea puțin este însă consemnat în paginile de istorie despre cel de-al Doilea Război Mondial faptul că România a luptat și cu opt submarine. Din totalul de 47 de submarine ruseşti prezente în Marea Neagră în timpul războiului, 27 au fost victime ale atacurilor româneşti și nemțești. Ce trebuie știut despre submarinele românești ? Echipa Nautica Magazine vă spune cele mai interesante poveşti!

Alături de Delfinul, Marsuinul și Rechinul, marina românească a mai avut încă cinci submarinele pitic clasa CB. Contextul a făcut ca dintre acestea numai două să fie operaţionale şi au efectuat misiuni de recunoaştere. Toate au fost apoi confiscate şi folosite de Uniunea Sovietică până în 1945 când au fost demontate pentru piese sau date înapoi, într-o formă jalnică.

„Delfinul” - silențiosul apelor

NMS Delfinul a fost lansat la 22 iulie 1930 în prezența inginerilor navali români și italieni, precum și a unei delegații a Ministerului Român de Război, și a ministrului plenipotențiar al României în Italia, Dimitrie I. Ghica.În urma unor litigii între statul român și șantierul Quarnaro din Italia, submarinul a fost predat șase ani mai târziu, la 9 mai 1936. Submarinul a ajuns la Constanța în 27 iunie și a fost încadrat în Divizia de Mare.Name

Datorită depășirii tehnologice, în primii zece ani ai existenței sale, Delfinul a efectuat numeroase curse în Marea Neagră, Marea Mediterană și Oceanul Atlantic, cu misiuni de exercițiu, de antrenament și de instructaj, dar și misiuni hidrografice și științifice pentru Institutul Oceanografic din Constanța întemeiat de Grigore Antipa.

Cel de-al Doilea Război Mondial i-a oferit șansa submarinului Delfin să își arate adevărata valoare pentru care a fost proiectat: a permis scufundarea distrugătorului "Moscova" și scoaterea momentană din luptă a crucișătoarelor "Harkov" și "Voroșilov" venite să atace Constanța, a torpilat în largul Crimeei o navă de transport militar (posibil cargoul "Ural"), și a suferit nenumărate atacuri din partea flotei și aviației sovietice, de care a reușit să scape fără pierderi umane, deși a fost ținta a sute de bombe și grenade submarine. În total, acesta a avut nouă misiuni de război. În timpul celei de-a cincea misiuni (2 – 7 noiembrie 1941), pe când patrula în largul portului Yalta, echipajul a distrus o navă sovietică de transport de 2000 de tone. Alertate, forţele sovietice din zona încearcă să scufunde submarinul. Vânătoarea a durat 10 ore și a eşuat, iar Delfinul s-a întorc acasă, la Constanța.

Sfârșitul războiului îl surprinde în reparaţii si este confiscat de sovietici, alături de alte cinci submarine din flota românească la 7 septembrie 1944. Aceştia îl “returnează” abia în 1957, total nefuncţional. Cu toate acestea, Delfinul este reabilitat şi întrebuinţat până în 1970 de Institutul Român de Cercetări Marine Constanţa. În prezent, din primul Delfin au mai supravieţuit două piese: manometrul este în București la Muzeul Ferdinand I şi motorul, în Constanţa, la Muzeul Marinei.

Submarinele Rechinul și Marsuinul – Fabricat în România, materie primă pentru ruși

Așa cum povesteam mai sus, la momentul când România a intrat în război, Delfinul era deja depășit din punct de vedere tehnologic. Acesta a fost motivul principal pentru care la Șantierul Naval Galați s-au comandat două submarine performante: Rechinul și Marsuinul. Prima misiune a Rechinului s-a desfășurat în zona coastei turcești și apoi în zona portului militar sovietic Batumi, Georgia de astăzi. Rechinul a primit sarcina de a deruta navele militare sovietice departe de ruta de evacuare a armatelor române și germane din Peninsula Crimeii.

Tot submarinul Rechinul a fost cel care a făcut cea mai lungă misiune militară a vreunui submarin românesc (15 iunie – 29 iulie 1944) - o misiune de recunoaştere a portului Novorosiysk. Din păcate, a fost luat de armata sovietică după 23 august 1944 și desfăcut pentru componente.

Marsuinul a fost utilizat cu câteva luni înainte de întoarcerea armelor. În singura misiunea avută, chiar din prima zi când a ieşit în larg, a fost confundat cu un submarin sovietic de o navă germană şi vânat întreaga zi. A doua zi istoria s-a repetat, dar cu un avion german de această dată.

Sursa foto: adevarul.ro

Autor: Oana Vasiliu

Publicat in: mai 2012
Etichete pentru acest articol: Delfinul, submarin romanesc
Inapoi la categoria «« Ambarcatiuni

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement