Mesaj eco într-o sticlă de plastic!

Home « Ambarcatiuni « Inedit

Primul catamaran din lume, de lungime medie și compus din pet-uri și alte materiale reciclate, a reușit să traverseze Pacificul, într-o călătorie dificilă care a durat 130 de zile, parcurgând în total o distanță de 14.800 km! Nu este o glumă, ci este chiar recordul mondial al unui aventurier și ecologist britanic, David de Rothschild, care a lucrat mai bine de 4 ani, alături de o echipă de experți în inginerie navală, la proiectarea și construcția acestei ambarcațiuni compusă din 12.500 de pet-uri. Povestea de succes, în cele ce urmează!

Totul a început atunci când David, cel mai tânăr moștenitor al uriașei averi a familiei de bancheri Rothschild, a fost impresionat de un raport al ONU asupra ecosistemului oceanic, în care se punea accent pe problema reală a încălzirii globale și importanța reciclării deșeurilor din plastic. Alegerea Pacificului ca rută de expediție nu a fost făcută la întâmplare, David de Rothschild încercând prin proiectul Plastiki să atragă atenția și asupra faptului că în mijlocul oceanului există un „continent“ de gunoaie, în mare parte compus din materiale plastice, despre care se presupune că ar avea o suprafață de două ori cât cea a Franței.

Mai mult, „insula artificială“ se află într-o continuă expansiune, fiind amplasată în vortex-ul format de curenții oceanici din nordul Pacificului, care atrag, treptat, deșeurile provenite din sud-estul Asiei, coasta de vest a Americii de Nord și nord-estul Australiei. Plastiki a fost parțial inspirată după expediția Kon-Tiki (de aici sufixul -tiki), condusă de norvegianul Thor Heyerdahl, în 1947, care a traversat Pacificul cu o echipă de șase oameni, pe o plută de 13 m, realizată complet din lemn. Heyerdahl încerca să dovedească faptul că locuitorii precolumbieni din America de Sud s-ar fi putut stabili în Polinezia, folosindu-se doar de materialele și tehnicile de navigație specifice culturii lor.

4 luni și ceva pe ocean

Ambarcațiunea lui David este o plută cu pânze fixată pe două flotoare și depășește puțin peste 18 m lungime, având capacitatea de a-i găzdui pe cei șase membri ai echipajului, alături de proviziile și aparatura necesare expediției. Pentru ca temerarii să aibă condiții decente, proiectanții au găsit metode inedite, dar cu costuri pe măsură. Plastiki folosește energie obținută numai pe căi ecologice: pe timpul zilei se folosesc panouri solare amplasate pe acoperișul cabinei de comandă, iar noaptea, atunci când vântul este puternic, intră în acțiune eliciile eoliene.

Până și timpul liber este investit în obținerea de curent electric, folosindu-se biciclete staționare cu dinamuri. Toată electricitatea produsă este depozitată în șase baterii de 12 V. Apa potabilă este obținută din ocean, fiind filtrată de un desalinizator care funcționează cu energia captată în baterii. De asemenea, apa necesară igienei este colectată atunci când plouă, iar ca back-up există un sistem electric de recuperare a apei din urină, asemenea tehnologiei folosite de cosmonauți

Cum solul lipsește cu desăvârșire, expediționarii și-au încropit o grădină de legume poziționată vertical, unde plantele sunt cultivate în soluții nutritive. Peștele proaspăt a fost un alt aliment important în meniu, alături de mâncarea deshidratată și conservele raționalizate, Plastiki neavând un frigider la bord, din rațiuni de economisire a energiei. Cu ajutorul unei plite cu gaz s-a putut prepara mâncarea caldă, gătitul și mâncatul împreună, cel puțin o dată pe zi, fiind momentele oportune socializării, creșetrii moralului echipajului și revizuirii sarcinilor fiecărui membru

Cum plutește?

Structura lui Plastiki nu e formată doar din cele 12.500 de pet-uri, fiind necesar, totuși, un element mai solid pentru a rezista valurilor unui ocean. Un cadru realizat tot dintr-un plastic reciclabil, material denumit Seretex și care poate fi topit și retopit aproape la nesfârșit, asigură rigiditatea ambarcației. Catargul este realizat din aluminiu recuperat, iar velele sunt din plastic reciclat și din pânze vechi reciclate și recusute. Pet-urile asigură cu succes aproximativ 70% din flotabilitatea plutei, fiind compactate unele lângă altele, asemeni unor boabe de rodie.

Misiunea călătoriei de acum doi ani a fost aceea de a atrage atenția comunității internaționale asupra pericolului poluării mediului cu mase plastice și alte deșeuri imposibil de biodegradat, dar și asupra poluării oceanelor, încălzirii globale și pescuitului excesiv. Plastiki a plecat la 20 martie 2010 din Golful San Francisco și a ajuns în Sydney pe 26 iulie a aceluiași an.

Autor: Gabriel Ban

Sursa foto: marineinsight.com

Publicat in: decembrie 2012
Etichete pentru acest articol: barca eco, barca motor, barca noua, catamaran, navigatie
Inapoi la categoria «« Ambarcatiuni

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement