Cutty Sark is back! (foto)

Home « Ambarcatiuni « Cu vele

Anul 2012 s-a demonstrat a fi unul aglomerat pentru istoria orășelului Greenwich din sud-estul Londrei! Ultimul clipper de ceai a reînviat! Nava nu a fost doar restaurată, ci urcată pe un piedestal imens din sticlă. O imagine importantă în istoria maritimă, a fost readusă publicului larg printr-un aer vintage oferit de stilul impresionant de renovare al celebrului Ike Ijeh, de la Grimshaw Architects. După evenimente importante precum Jubileul de Diamant, Jocurile Olimpice și expoziția de ambarcațiuni, iată că un alt grandios moment eclipsează tot ce a existat anul acesta în Londra... Cutty Sark!

Mai exact, mult așteptata redeschidere a uneia dintre cele mai faimoase ambarcațiuni: Cutty Sark, ultimul clipper de ceai, care a supraviețuit erodării și trecerii timpului. După un program laborios de restaurare, care a durat nu mai puțin de opt ani, nava fiind afectată de un incendiu în 2007, mult îndrăgita ambarcațiune a fost redeschisă publicului larg de Regina Marii Britanii.

Arhitectură și opulență de 200 de ani 

Proiectul în valoare de 50 de milioane de lire nu a constat doar în conservarea detaliilor. Cutty Sark a necesitat o adevărată migală și conservare la standarde ridicate de calitate, ce ar trebui să-i asigure ambarcațiunii o imagine impecabilă pentru minimum încă o jumătate de secol. Chiar și la ora actuală, celebra Cutty Sark se află în mijlocul unei intervenții arhitecturale contemporane radicale.

Elementul central din planul ambițios al companiei Grimshaw Architects destinat Cutty Sark a fost să ridice ambarcațiunea la etajul al treilea al docului din beton, în care era ancorată încă din anii 50. Spațiul rămas liber după ridicarea navei a devenit acum un centru expozițional, iar coca gigantei ambarcațiuni a devenit acoperișul expoziției. Nava, cu o lungime de aproape 29 de metri, este decorată cu frunze din aur, atent sculptate, menținându-se linia arhitecturală veche de peste 200 de ani.

Lansarea Cutty Sark

A fost lansată la Dumbarton, de pe Râul Clyde, din Scoția, în 1869. Numele ei provine de la poemul lui Robert Burns, „O'Shanter Tam”. Poemul vorbește despre romanța unui personaj pe nume Tam, care întâlnește un grup de vrăjitoare, marea majoritate, înspăimântător de urâte. Însă, una, pe nume Nannie, îi atrage atenția. Este tânără, frumoasă și descrisă în poem purtând doar un „Cutty Sark” - un combinezon scurt sau o cămașă.

Liniile elegante și velatura imensă au transformat-o pe Cutty Sark în cea mai rapidă navă în cursa Cape of Good Hope (Capul Bunei Speranțe) privind comerțul cu ceai din China. Din nefericire pentru proprietari, Cutty Sark s-a relansat fix în anul în care navigația comercială pe Canalul de Suez a devenit interzisă. Astfel, clipper-ul de ceai a realizat ultimul transport în anul 1877. Mai târziu, din 1885 până în1895, nava a fost utilizată pentru comerțul de lână cu Australia.

Eveniment istoric

Cutty Sark a fost puternic avariată în timpul unui incendiu, care a izbucnit în data de 21 mai 2007. Nava a fost supusă unor lucrări de restaurare imediat după incendiu și aproximativ 50% din detaliile specifice i-au fost înlăturate, inclusiv aspectul iconic al pilonilor și căptușeala. Ei bine, iată că după aproape cinci ani de muncă asiduă, și un buget considerabil, în 25 aprilie 2012, Majestatea Sa Regina, însoțită de Alteța Sa Regală, Ducele de Edinburgh, au redeschis oficial Cutty Shark. Un eveniment mult așteptat de istorici și iubitorii lumii maritime, care va rămâne în paginile de istorie ale Londrei.

Gina Rotaru

Foto: www.cbsnews.com

Publicat in: septembrie 2012
Etichete pentru acest articol: ambarcatiuni vintage, Cutty Sark, septembrie
Inapoi la categoria «« Ambarcatiuni

Galerie Foto

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement