Primul submarin din lume!

Home « Ambarcatiuni « Cu Motor

Prima scriere publicată a unui prototip de submersibil a fost realizată de un britanic, hangiu şi totodată amator de ştiinţă şi matematică, William Bourne, în 1578. Totuşi, înaintea acestuia, un veneţian, pe nume Robert Valturio, proiectează un submarin din lemn cu propulsie manuală la 1472, însă invenţia sa nu s-a bucurat de succes, iar schiţele sale nu s-au găsit niciodată.

 

Bourne a emis o explicaţie logică asupra modului în care o ambarcaţiune pluteşte, făcând referire la principiul lui Arhimede, iar apoi a descris un mecanism prin care o ambarcaţie poate fi submarină, scăzând presiunea pentru a face ambarcaţia mai grea decât apa pe care o dislocă.

Submarinul lui Bourne

A mai descris şi o tehnică de etanşare cu piele, dar şi un mecanism menit să crească şi să scadă volumul din submersibil în funcţie de dorinţa manipulantului. Submarinul lui Bourne era prevăzut cu un sistem de balast acționat de vinciuri cu șurub. Se spune că Bourne a descris de fapt o serie de principii tehnice, nu a lăsat în urmă nici un fel de plan sau ilustraţie despre cum ar trebui să arate această barcă subacvatică.

În schimb, unii istorici susţin că Da Vinci a fost cel care a făcut schiţe generaliste ale primului submarin din lume, William Bourne venind ulterior cu planuri detaliate şi utile pentru construcţia propriu-zisă a unei astfel de maşinării. După mai bine de 40 de ani de linişte în acest domeniu, în prima jumătate a secolului XVII, olandezul Cornelius van Drebbel reuşeşte să construiască după planurile lui Da Vinci şi Bourne primul aparat subacvatic care cu adevărat putea fi definit ca strămoşul submersibilelor de azi.

Submarin din lemn, în forma de nucă

Olandezul a folosit o barcă simplă din lemn, construită precum o nucă, peste care a înfăşurat, cât a putut de strâns, straturi groase de piele impermeabilă, conform specificaţiilor din scrierile lui Bourne. Pentru a aduce oxigen în submarinul său, Van Drebbel i-a ataşat acestuia tuburi prevăzute cu flotoare, care pluteau, aducând aer de la suprafaţă în interiorul ambarcaţiunii.

A montat vâsle înfăşurate bine în piele etanşă şi trecute prin carena sumbarinului, pentru a asigura propulsia. Ca să-şi testeze construcţia, omul de ştiinţă olandez a luat alţi 12 bărbaţi alături de el şi şi-a împins construcţia în Tamisa, Londra. Se spune că Van Drebbel a stat în submarinul său timp de trei ore sub apă, fără să aibă nici o problemă, moment considerat ca fiind certificatul de naştere al submarinului modern.

Primul submersibil, construit în timpul războiului american

În domeniul militar, primul astfel de submersibil a luat fiinţă în timpul războiului american împotriva Imperiului Britanic,  în 1776, de către David Bushnell. Ambarcaţia era denumită „ţestoasa“, era tot din lemn construită, în ea putând încăpea un singur om care manevra nişte elicii cu ajutorul unor scripeţi şi pedale. „Ţestoasa“ era folosită pentru a se strecura pe sub corăbiile britanice, unde li se ataşau explozibile.

Întorcându-ne în timp, aflăm că un preot francez, Marin Mersenne, a emis o teorie, în 1634, conform căreia submarinele ar trebui să fie făcute din cupru, cu formă cilindrică (pentru a face faţă mai bine presiunii apei) şi cu capele ascuţite pentru a-i permite submarinului să funcţioneze şi în marcharriere, fără să fie nevoit să întoarcă.

1890 - primele submarine adevărate

În final, ne întoarcem din nou în timp, într-un secol mai apropiat zilelor noastre: 1890 – anul în care John P. Holland şi Simon Lake au realizat primele submarine adevărate, solide şi etanşe, cu propulsie mencanizată. Atunci când submarinele lor navigau la suprafaţă, erau pornite motoare fie pe bază de petrol, fie cu aburi; iar atunci când acestea se scufundau, se activau motoarele electrice.

Tot cei doi năstruşnici au inventat şi torpilele, dacă tot erau la capitolul „şi acum ce facem sub apă?“. Ulterior au apărut sute şi sute de îmbunătăţiri şi modificări ale acestor submarine. Astăzi, se estimează că în lume există peste 2500 de submarine, din care aproape 500 sunt nucleare, deşi, oficial, fiecare dintre statele care ar deţine astfel de submarine spune că are în dotare doar câteva... vreo două, trei.

Autor: Gabriel Ban

Sursa foto: dutchsubmarines.com

Publicat in: decembrie 2012
Etichete pentru acest articol: ambarcatiuni, navigatie, submarin, submersibil
Inapoi la categoria «« Ambarcatiuni

Comentarii

Nu sunt comentarii

Adauga Comentariu

« Trebuie sa te loghezi pentru a posta un comentariu sau comentariul tau trebuie aprobat




Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului nauticamagazine

Advertisement